شنبه تا چهارشنبه

از ساعت 9 الی 19

تهران، پاسداران

بوستان نهم، پلاک 121، طبقه دوم، واحد نه

تماس با ما

09191690107 - 02122547061

لگو فیزیوتراپی چیستا
شنبه تا چهارشنبه

از ساعت 9 الی 19

تماس با ما

02122547061

فیلم شاک ویو تراپی با دستگاه شاک ویو

 

 

برای درمان گرفتگی عضلانی و درد اسکلتی، روش‌های غیر تهاجمی و نوین ارائه شده است، که شاک ویو تراپی یکی از آن‌ها می باشد.

افرادی که به بیماری‌های التهابی شانه یا آرنج، خار پاشنه و… دچار می‌شوند با استفاده از این روش درمان که از طریق امواج صورت می‌گیرد، خیلی زود سلامتی خود را  به‌دست می‌آورند.

اگر به دردهای عضلانی یا سایر بیماری‌هایی که در ادامه بیان می‌کنیم مبتلا هستید، روش خوددرمانی با استفاده از شاک ویو می‌تواند درمان مناسبی برای شما باشد. اگر آشنایی زیادی با این روش درمانی ندارید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

شاک ویو تراپی و کاربرد آن

روش‌های متفاوتی مانند بیوفیدبک در فیزیوتراپی برای کاهش مشکلات عضلانی استفاده می‌شود. شاک ویو نیز یکی از راه‌های درمان مورد استفاده در فیزیوتراپی است. این روش درمانی که با استفاده از امواج صوتی کار می‌کند بیشترین تاثیر را بر بافت‌هایی مثل تاندون و رباط دارد.

با استفاده از دستگاه شاک ویو درد ناحیه‌های مختلفی از بدن کاهش می‌باید. همچنین این روش از ماندگاری بیشتری در تسکین درد نسبت به درمان‌های قدیمی برخوردار است.

از تاثیراتی که شاک ویو تراپی روی بدن می‌گذارد، افزایش گردش خون است. همچنین این روش از دردهای مختلف کاسته و علاوه ‌بر این‌ها باعث تحریک بازسازی سلول و در نتیجه کمک به افزایش سرعت درمان می‌شود.

از دیگر تاثیرات شاک ویو می‌توان به درمان عضلات آسیب دیده و دامنه حرکتی مفاصل اشاره کرد. این روش درمانی بسیار موثر بوده و به ندرت عوارضی مانند سوزش، درد و… در آن دیده شده است که البته با گذشت چند روز این مشکلات نیز کاملا از بین می‌رود.

نحوه درمان توسط شاک ویو

در اولین مرحله باید ژل مخصوص روی ناحیه مورد نظر کاملا مالیده و پخش شود. حالا پوست آمادگی لازم برای قرار دادن پروب دستگاه را دارد.

این دستگاه به‌واسطه ضربات شدید موج که همان شاک نام دارد، باعث ایجاد پارگی‌های بسیار ریز و میکروسکوپی می‌شود. این پارگی‌ها در افزایش مویرگ تاثیر داشته، که در نتیجه منجر به خون‌رسانی به بافت‌های آسیب دیده می‌شود.

می‌توان گفت از مهم‌ترین ویژگی‌های استفاده از شاک ویو ایجاد رگ‌های خونی (مویرگ‌زایی) و همچنین ایجاد سلول عصبی جدید (عصب‌زایی) است. دلیل کاهش درد با این روش، تجزیه و از بین بردن رسوبات کلسیم می‌باشد.

گاهی بیمار در حین درمان با شاک ویو درد غیر قابل تحملی را احساس می‌کند. در این ‌صورت بهتر است پزشک را مطلع کرده تا از بی‌حسی‌ موضعی برای وی استفاده کند.

مهم‌ترین دلایل استفاده از شاک ویو تراپی

این روش درمانی مزایای زیادی دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

رگ‌زایی یا ایجاد رگ‌های جدید

از موثرترین مزایای استفاده از شاک ویو، ایجاد رگ‌های خونی جدید در بافت آسیب دیده است. با ارسال پالس‌های صوتی توسط دستگاه به بافت تحت درمان، پارگی‌ در موریرگ‌های آن ناحیه اتفاق افتاده و در نتیجه در آن ناحیه رگ‌های خونی جدید تشکیل می‌شد. همان طور که می‌دانید اکسیژن‌رسانی به نواحی مختلف بدن از طریق شریان‌ها انجام می‌شود.

افزایش تولید کلاژن‌سازی

یکی از موثرترین موادی که برای التیام قالب عضلانی و اسکلتی نقش دارد کلاژن است. استفاده از شاک ویو تراپی سبب افزایش تولید کلاژن در بدن می‌شود.

این فیبرهای کلاژنی استحکام بافت تاندونی را افزایش داده و همچنین ساختار اسکلتی- عضلانی را بهبود می‌بخشند.

تسکین التهاب مزمن

التهاب مزمن باعث ایجاد دردهای همیشگی می‌شود. گاهی با روش‌های قدیمی این درد تسکین نمی‌باید. در چنین مواقعی شاک‌ ویو تراپی توسط پزشک تجویز می‌شود.

سلول ماستوسیت از عوامل تسکین دردهای التهابی است و شاک ویو با تحریک و افزایش آن‌ها به‌راحتی باعث التیام التهاب مزمن خواهد شد.

تجزیه کلسیم موجود در بافت

افرادی که به‌واسطه عدم توانایی حرکتی دچار رسوب کلسیم در مفاصل می‌شوند که با نام کلسیفیکاسیون نیز شناخته می‌شود، با استفاده از این روش به‌راحتی درمان می‌شوند.

کاهش ماده p

ماده p یک ناقل عصبی است که از طریق فیبر c، درد را به مغز منتقل می‌کند. اگر این ماده پراکنده شود یا کاهش یابد فرد درد کمتری در ناحیه آسیب‌دیده احساس می‌کند.

این کار توسط امواج شاک ویو به‌راحتی انجام می‌شود. به‌همین دلیل بعد از درمان به‌واسطه این روش خیلی سریع احساس التیام و کاهش درد به شما دست می‌دهد.

درمان توسط شاک ویو چقدر طول می‌کشد؟

معمولا بیشتر افرادی که از این روش برای التیام درد و درمان آسیب بافت‌های مختلف بدن استفاده کرده‌اند در مدت زمان کوتاهی احساس بهبودی دارند. اما باید گفت این تسکین موقتی یا ناشی از داروهای بی‌حسی موضعی است.

به‌طور کلی درد ناحیه آسیب‌دیده خیلی زود تسکین می‌یابد اما روند درمان بافت و التیام آن‌ها بین چند هفته تا چند ماه متفاوت است.

مدت زمان درمان به میزان آسیب در بافت بدن بیمار دارد. البته بیشتر افراد در کم‌تر از 2 هفته تسکین و بهبود قابل توجهی در خود مشاهده می‌کنند.

چه بیماری‌هایی با شاک ویو قابل درمان هستند؟

بیماری و آسیب‌های زیادی وجود  دارد که با این روش به‌سرعت بهبود می‌یابند. در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید.

شاک ویو تراپی برای چه بیمارانی مناسب نیست؟

با وجود مزایای زیادی که این روش دارد، استفاده از آن برای برخی بیماران  یا افراد با شرایط خاص مناسب نیست.

جمع‌بندی

شاک ویو روشی درمانی برای کاهش درد و آسیب در ساختار اسکلتی-عضلانی است که کاملا غیر تهاجمی بوده و از طریق امواج صوتی عمل می‌کند.

از مزایای این روش می‌توان به تشکیل رگ‌های خونی جدید، افزایش کلاژن‌سازی، تجزیه کلسیم موجود در بافت، کاهش ماده p و… اشاره کرد.

این روش برای درمان بیماری‌هایی مانند انواع آرتروز، کمر درد، خار پاشنه، تنیس البو، دردهای کشاله ران، درد و التهاب لگن، تورم و گرفتگی عضلانی و… اشاره کرد.

مدت زمانی که طول می‌کشد تا بیمار با استفاده از این دستگاه بهبود یابد، بسته به میزان آسیب موجود در بافت متفاوت است و می‌تواند بین چند هفته تا چند ماه طول بکشد. البته درد ناشی از آسیب زودتر از بهبود کامل تسکین می‌یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *